Psychologia kolorów, będąc w żałobie ubieram się na żółto

psychologia kolorów

Kolor jest pierwszą rzeczą, która przykuwa nasz wzrok. Dzięki niemu coś zapamiętujemy bardziej, wiemy, od czego trzymać się z daleka… Poprzez odpowiedni dobór kolorów łatwiej jest trafiać do określonej grupy docelowej.

Wybierając kolory, musi nie tylko wiedzieć, jaką grupę chcemy zainteresować na „swoim podwórku”. Musimy też poszukać, jak w danym kraju kolor jest odbierany. Cała zachodnia kultura została wychowana, że kolorem żałoby jest czarny. Kultury Wschodnie za kolor żałoby uważają biały. W Indiach jest jednak odbierany jako czystość i świętość. W Chinach symbolizuje dzieciństwo i czystość, ale również starość. W Japonii biały jest kolorem panny młodej, a poza tym symbolizuje młodość, naiwność i brak doświadczenia. Co ciekawe. Kultury afrykańskie uważają biały za kolor demonów.

Psychologia kolorów

Kolor to potężne narzędzie w komunikacji. Dobrze dobrany może nas zachęcić do podjęcia działania, wpływa na nasz nastrój i dopasowuje się do emocji. Kolory są najprostszą i najmniej, o ile w ogóle, zauważalną manipulacją.

Warto zapoznać się z ogólnymi znaczeniami kolorów, zanim podejmiemy decyzję o ich wyborze. Jakieś 60% ludzi na podstawie koloru decyduje czy coś jest atrakcyjne, czy nie. W 80% to dzięki kolorowi rozpoznajemy np. daną markę i ją zapamiętujemy.

Znaczenie kolorów

Żółty jest kolorem słońca, a co za tym idzie ciepła, życia, działania i radości. Ten kolor bardzo przyciąga uwagę – co tłumaczy żółty kolor taksówek w Nowym Jorku. Może też oznaczać ostrożność – znaki ostrzegawcze są koloru żółtego, tak samo, jak ostrzegawcze światło. Warto zwrócić uwagę, że nie ma wielu produktów (głównie w motoryzacji i ubraniach) żółtych adresowanych do mężczyzn. Ten kolor jest postrzegany jako lekki i dziecinny, więc do panów nie pasuje. Żółty jest też postrzegany jako niestabilny i spontaniczny.

psychologia kolorów

Niebieski jest kolorem artystów i marzycieli. Kojarzy się z czymś wielkim, nieposkromionym i ulotnym. Niebieski jest popularnym kolorem w strefie finansów oraz mediów społecznościowych – symbolizuje stabilność i zaufanie. Niebieski często wybierany jest przez firmy promujące czystość (filtry do wody, detergenty), powietrze i niebo (linie lotnicze, klimatyzatory) oraz wodę (linie rejsowe, butelki). Koloru niebieskiego unika się w restauracjach oraz przy pakowaniu jedzenie, z wyjątkiem ryb. Podobno niebieski zmniejsza apetyt.

psychologia kolorów

Zielony kojarzy się z przyrodą i harmonią świata. Ma uspokajające działanie na otoczenie. Kolor zielony bardzo mocno kojarzy się z bezpieczeństwem oraz stabilnością. Ciemniejsze odcienie zielonego są powiązane z pieniędzmi, bankami i bogactwem. Jaśniejsze odcienie mają działanie uspokajające.

psychologia kolorów

Fioletowy jest symbolem odejścia od świata materialnego i zwrócenia się ku duchowości. Fiolet kojarzy się z rodzinami królewskimi, luksusem i ekstrawagancją – trochę zaprzeczenie duchowego świata. Wiele osób odnosi ten kolor do kreatywności i tajemnicy. Mówi się też, że wywołuje uczucie nostalgii. Fioletowy nie jest często wybieranym kolorem.

psychologia kolorów

Czerwony dodaje energii, chęci do działania i odwagi. Wywołuje jednak też poddenerwowanie i może przyczyniać się do agresywnego zachowania. Czerwony często przypisywany jest do energii, wojny, niebezpieczeństwa, ale także pasji. Przyjęło  się, że kolor czerwony porusza uczucia, przywołuje nostalgię i jest ściśle związany z miłością. Czerwony jest używany, aby zwrócić na coś naszą uwagę – znak stop, światło, czy przycisk „kup teraz”. Ten kolor potrafi też podnieść nam ciśnienie krwi oraz pobudzić apetyt.

psychologia kolorów

Pomarańczowy jest kolorem życia, komunikacji i radości, ale nie wywołuje tak silnych emocji, jak żółty i czerwony, z których się składa. Jednak ma bardzo podobny przekaz, jak te, z których się składa. Pomarańcz jest kolorem optymizmu.

psychologia kolorów

Różowy jest kolorem uczuć, miłości i ufności. Przyjęło się, że jest to kobiecy kolor powiązany z niewinnością i delikatnością. Jednak jasne i żywe odcienie różu często odwołują się do odwagi i nowoczesności. Ogólnie rzecz ujmując, różowy jest znany ze swojej lekkości i przyjazności.

psychologia kolorów

Brązowy jest kojarzony z naturą i byciem pożytecznym. Zazwyczaj jest wybierany w działach związanych z budowaniem i prawem. Brązowy kolor jest odbierany jako prosty, ciepły i neutralny.

psychologia kolorów

Czarny reprezentuje moc, elegancję i autorytet. Kolor czarny często wiązany jest z inteligencją, ale może być też kojarzony ze złem i żałobą.

psychologia kolorów

Odcienie, tinty i cienie

Odcienie są tworzone po przez dodanie czarnego i białego do czystego koloru. Często można usłyszeć lub sami mówimy, że dany kolor powinien być o „ton ciemniejszy”. Kolor jest zbyt intensywny i powinien być ciemniejszy, czyli potrzeba dodać trochę czarnego.

Tint tworzy się przez dodanie białego do koloru bazowego. Osiągamy dzięki temu spokojniejszy, lżejszy i mniej energetyczny odcień. Taki zabieg jest podobno uważany za bardziej kobiecy.

Cień tworzy się poprzez dodanie czarnego do czystego koloru. Kolory stają się bardziej tajemnicze, wyraziste. Ten zabieg bardziej przypisywane przy projektach dla mężczyzn.

Na początku wspomniałam już o pewnej symbolice kulturowej. Na przykład w Chinach kolor niebieski kojarzy się z pornografią. Belgia odbiega od tego, jaki kolor śpioszków wybierają ludzie na Zachodzie. U nich dla chłopców wybiera się śpioszki w kolorze różowym. Kolorem oznaczającym żałobę w Egipcie jest żółty. Zostając przy niebieskim, oznacza on żałobę w Meksyku. Warto przy projektowaniu zwrócić uwagę na te, z pozoru nieznaczące szczegóły.

  • To prawda, kolory mają moc! Fajnie jest wiedzieć jakie mają działanie i jak są postrzegane przez ludzi, faktycznie może to pomóc w konkretnych działaniach np.w internecie:)
    Ja lubię fioletowy :)

  • Bardzo ciekawe zestawienie :) Nie wiedziałam tych rzeczy!!

    • Miło, że udało mi się coś nowego wnieść.

  • Agnieszka

    Piękne fotki:-)

  • Jasne, że kolory mają moc. Nie będzie dużym zaskoczeniem, że uwielbiam róż? Właściwie taką mocno nasyconą fuksję. Zgadzam się z opisem różu – nowoczesny, kobiecy i daje siłę. Co do żałoby. Jak zmarła mi mama, miałam autentyczny problem z ubraniem się na pogrzeb. Nie miałam w szafie nic klasycznego, czarnego – bo pracujac w korporacji mogłam zaszaleć z kolorem. Ot, taka przewrotność losu.

    • Wiem, że lubisz róż. Ja nie aż tak, ale coś pudrowego na ten sezon mi się marzy.

  • To już wiem, czemu lubię czerwony, bo to kolor pasji :)

  • Ja zawsze jako dziecko kochałam kolor niebieski… wszystko chciałam mieć w pokoju niebieskie (i miałam) i teraz już wiem, że dlatego iż byłam niepoprawną marzycielką! :)

    Jakie ja w tym pokoju snułam plany i marzenia. :D

  • Zawsze bardzo lubiłam niebieski i zielony, ale teraz muszę koniecznie dodać do tych kolorów też żółty, bo rzeczywiście jest dużo racji w tym, że pobudza do działania, a ja zdecydowanie za rzadko mam go w swoim otoczeniu :)

    • A propos dodania żółtego. Przypominają mi się czasy, kiedy chodziłam w żółtej kurtce, czapce i szaliku. Z tym że to była zima. :)

  • Kolory w znaczny sposób oddziałują na nasz nastrój, podkreślają charakter i potrafią wiele powiedzieć. Ja osobiście bardzo lubię niebieski i zielony. I lubię też fioletowy – mój pokój jest w takim kolorze, mam też kilka fioletowych ubrań, w których naprawdę dobrze się czuję :)

  • Ehh… jak ja te psychologiczne rozważania o kolorach uwielbiam <3 Chwilami śmiać mi się z tego chce, ale jednocześnie jest w tym wszystkim sporo prawdy. Ja to bardzo bym chciała wiedzieć, co oznacza zamiłowanie do duetów kolorystycznych. Różowy z czarnym – nieustannie mi towarzyszą.

    • Można się śmiać, ale można przy tym sporo stracić. Jak widać nawet na czymś tak błahym, jak śpioszki. :)

  • To temat rzeka, ale wciąż w projektowaniu, logotypach można dostrzec błędy… U mnie na blogu rozpracowałam w ten sposób kilka kolorów już, ale znacznie szerzej. To zasady, które warto znać i o nich pamiętać.

  • A jaki jest Twój ulubiony kolor?
    Mój zdecydowanie i od lat- niebieski <3

    • Chyba niebieski, ale takie wpadający w turkus. Moja szafa jednak tego nie odzwierciedla. :)

  • Świetny wpis :) Lubię czytać o znaczeniu kolorów i często odnoszę to do codzienności i tego co widzę wokół siebie. Dwa moje ulubione kolory to zielony i niebieski

  • Fioletowy nie jest często wybierany? Ja go uwielbiam :)