Jak powstają trendy?

jak powstają trendy

Jak powstają trendy? Warto zacząć od tego, czym tak właściwe są trendy. Trendy to nic innego jak reakcja oraz próba przyswojenia tego, co dzieje się na obszarze technologicznym i kulturowym. Wojny, klęski, różne perypetie przywódców, wynalazki i wiele innych wydarzeń w historii lub innowacje dawały (i dają) twórcą możliwość odniesienia się do codzienności w niecodzienny sposób. Tak właśnie powstają trendy.

Narodziny impresjonizmu

Impresjonizm jest przykładem na to, jak powstają trendy. Ów styl był fundamentem współczesnej sztuki. Impresjonizm jest najpopularniejszym i najczęściej imitowanym stylem.

Impresjonizm kojarzy się nam zazwyczaj z kolorowymi, a w zasadzie rozmazanymi obrazami. Oglądając dzieła tej epoki, odnosi się wrażenie, że artyści nie mieli talentu. Styl „niedbałego” malowania był związany z konkretnymi czynnikami technologicznymi oraz kulturowymi.

Dzisiejszy impresjonizm wywodzi się od przedstawicieli paryskiej bohemy. Do tej grupy należeli między innymi Edouard Manet, Claude Monet. W latach sześćdziesiątych XIX wieku artyści spotykali się w Cafe Guerbois, aby porozmawiać o pomysłach, sztuce i polityce. O wydarzeniach, które już miały miejsce – rewolucje – oraz o tym, co miało wkrótce nastąpić. Klasa średnia chciała zwiększyć swoje wpływy kosztem elit. Wśród rozwijającej się właśnie klasy średniej popularność zyskiwało wydarzenie artystyczne określane jako Salon. Było organizowane co pół roku w stolicy Francji – w światowym centrum sztuki. Ta największa inicjatywa była sponsorowana przez Państwową Akademię Sztuk. Prace do wystawienia wybierali jurorzy, a ich ilość miała zakryć nawet najmniejszy skrawek wolnej przestrzeni.

Salon przez minimum sto lat był opanowany przez neoklasycystyczne malarstwo. W neoklasycyzmie chodziło o jak najwierniejsze odwzorowanie scen z mitologii Greckiej i Rzymskiej. W okresie narodzin impresjonizmu powołano, jak to teraz się mówi, szkolne podejście do sztuki. Preferowane były klasyczne motywy z idealną perspektywą oraz idealnymi pociągnięciami pędzla. Klasa średnia zaczęła się cieszyć zdobytą kapitalistyczną wolnością i pokazała się na salonach w blasku starożytnej Grecji i Rzymu. Takie podejście do sztuki było pozostałością, kiedy w Paryżu rządziła klasa wyższa. W roku 1863 Salon zmienił wszystko.

Czas klasy średniej

Właśnie w roku 1863 jurorzy Salonu odrzucili bardzo dużo prac, więcej niż mieli w zwyczaju. Spotkało się to z takim oburzeniem ludzi, że rząd francuski postanowił stworzyć wystawę prac odrzuconych – Salon des Refuse (kreska)s. Co ciekawe widzów na wystawie oburzył jeden z obrazów – Śniadanie na trawie Maneta. Klasa średnia ceniła inne poczucie przyzwoitości. Obraz został okrzyknięty jako „młodzieńczy żart” przez jakiegoś krytyka. Co zabawne w ramach Salonu pokazywane było wiele aktów, a jednak naga kobieta pokazana na pierwszym planie stała się problemem.

Tak jak i dzisiaj zdjęcia czy okładki, wtedy akty miały pozywać idealne ciało Greckiej lub Rzymskiej bogini. Manet wziął za modelkę panią działającą w paryskich kręgach artystycznych. Wcześniej pokazywane było ciało w pełnej krasie, a kobieta miała odwrócone oczy. Tutaj modelka siedzi w nieskromnej pozycji, a na dodatek patrzy wprost na widza. Tak brak okazania wstydu czy uległości. Co zabawne, technika wykonania też była kontrowersyjna. Na obrazie widać pociągnięcia pędzla. W niektórych miejscach wygląda jak szkic. Do tego zaburzona jest perspektywa. Kąpiąca się kobieta w tle jest nieco za duża.

Narodziny fotografii

Impresjonizm miał się dobrze. Jego „niechlujny” styl był poniekąd reakcją na fotografię i równie inspiracją dla niej. Zdjęcie pozwala odwzorować realistyczną rzeczywistość, co było dla malarzy punktem do zbadania nowych środków wyrazu. Byli nawet zmuszeni do eksperymentowania, czego przykładem może być obraz Paryż. Deszczowy dzień Gustave’a Caillebotte’a.

Impresjonizm, już bardzo popularny i powszechny, pod koniec lat osiemdziesiątych XIX wieku ustąpił miejsca postimpresjonizmowi. Zmiana zaszła w sposobie operowania pędzlem. Obraz dawał większe pole do interpretacji przez widza jak np. Gwiaździsta noc Vincenta Van Gogha.

Sztuka nowoczesna

Za sprawą impresjonistów i postimpresjonistów malarstwo przestało być tylko odwzorowywaniem rzeczywistości. Malarze odkrywali nowe sposoby przedstawiania świata, komentowania sytuacji. Odkrywali też właściwości farb, pędzli i płótna.

Co prawda rozwój malarstwa nie skończył się w epoce impresjonizmu, ale jeżeli przyjrzymy się dzisiejszym dziełom, zobaczymy silny wpływ owego nurtu. Co ciekawe dzisiejsze dzieła może i są ładne, ale nie budzą takich emocji jak dawne. Nie są tak doniosłe i ważne, kiedy były wynikiem działań technologicznych i kulturowych w późnych latach XIX wieku w Paryżu.

 

  • Świetny, rzeczowy tekst :)

  • Myślałam,że tekst będzie o obecnych trendach, a tu miłe zaskoczenie :)

  • Czytając Twój tekst miałam wrażenie, że cofnęłam się w czasie. Dzięki ;)

  • Bardzo dobry tekst, fajnie zrobić sobie taką wycieczkę w przeszłość.