Gdzie założyć blog?

gdzie założyć blog

Kiedyś sprawa była znacznie prostsza. Wybór, bo ktoś polecił, bo najwięcej osób tam blog zakłada, a wszystko darmowe. Dopiero wraz ze wzrostem internetowej świadomości zaczęło padać pytanie: gdzie założyć blog?

Popularne, bardziej niszowe, swoje czy „pożyczone”. A jeżeli już na swoim, o co chodzi z hostingiem, własnym serwerem. Często na początku drogi do własnego bloga mamy więcej pytań, niż znajdujemy odpowiedzi. Warto przeżyć się bliżej 3 najpopularniejszym miejscom. Trochę wad, mam nadzieję więcej zalet.

Mam nadzieję, że po tym zestawieniu najbardziej znanych miejsc wyjaśnią się wątpliwości. A może jesteś na etapie, chęci przenosić i nie wiesz, czy warto inwestować?

Gdzie założyć blog? WordPress VS Blogger

Blogger

Plusy:

– Bezpłatny.

– Darmowa domena z rozszerzeniem .blogspot.com – np. nazwabloga.blogspot.com.

– Właścicielem jest Google. Nie ma obaw o szybkość działania, wieszanie się, zacinanie itp. problemy w momencie większej ilości odwiedzających.

– Prosty w obsłudze.

– Łatwo można zmieniać dostępne szablony bez znajomości kodów CSS. Myślę tu o kolorach, czcionce, rozmiar sidebara itd.

– Możliwość ustawiania własnej domeny, np. azwabloga.pl.

– Można zarabiać na reklamach dzięki podpięciu agregatów do reklam. Google AdSens

– Łatwiej pozycjonować blog w wyszukiwarkach.

– Żadnych zmartwień o aktualizację czego kolwiek.

– Kopia bloga wykonuje się sama i regularnie.

Minusy:

– Trzeba nauczyć się kodu HTML, aby nie mieć ograniczeń w edytowaniu wyglądu wpisów.

– Zmiana szablonu na znaleziony w sieci  wymaga znajomości nie tylko HTMLa, ale też CSSa. Czasami, aby zmienić np. kolor (trochę przerysowuję) trzeba zrobić to w jakichś 3 różnych linijkach.

– Można znaleźć sporo dodatków, ale trzeba je wklejać zazwyczaj do kodu.

– Brak kontroli na SPAMem w komentarzach.

– Wbudowane statystyki kłamią.

– Mamy do dyspozycji 15 GB miejsca.

– Dostępne szablonu już dawno zapomniały o epoce swojej świetności.

– Blog nie należy do nas. Jeżeli Google będzie chciał, może całą naszą prace skasować bez ostrzeżenia.

 

 

WordPress.com

Plusy:

– Bezpłatny

– Darmowa domena z rozszerzeniem wordpress.com, np. nazwabloga.wodrpress.com.

– Można podpiąć własną domenę.

– Kopia bloga jest wykonywana automatycznie i regularnie.

– Na blogu można zarabiać na reklamach WordAds.

– Dodatkowy ruch dzięki popularnym TAGom innych użytkowników.

Minusy:

– Brak dowolności w edycji wyglądu wpisów oraz szablonów.

– Mamy do dyspozycji 3 GB miejsca na dysku.

– Nie my jesteśmy właścicielami bloga, a firma Automattic, do której WordPress należy.

– Nie trzeba martwić się o aktualizacje wtyczek i WordPressa.

– Wpisy trudniej pozycjonować w wyszukiwarkach.

– Własna domena to nie tylko jej koszt, ale również opłata dla WordPress za możliwość jej podpięcia. Jeżeli mamy gdzieś wykupioną domenę roczny koszt to $13. Jeżeli chcemy nie tylko podpiąć, ale i domenę wykupić w WordPress koszt to $18.

– Zarabianie na WordAds dostępne tylko po wykupieniu domeny.

– WordPress.com może emitować swoje reklamy do niezalogowanych użytkowników.

– Nie można zmieniać wyglądu linków.

– Nie można zmienić wyglądu szablonu.

– Nie możemy dodać swoich kodów czy skryptów.

– Nie możemy korzystać z pluginów, jakie oferuje WordPress.org.

– Nie można podpiąć kodu Google Analytics.

– Umieszczanie reklamy możliwe tylko za pośrednictwem WordAds.

– W stopce jest zawsze aktywny link do WorPress.com co zabiera trochę SEO naszej stronie.

– Sporo znaczących dodatków i skórek jest płatna.

Kiedyś bawiłam się na obu platformach i zdecydowanie z darmowych wybieram Blogger. Skoro blog nie należy do mnie wolę łatwiejsze w obsłudze miejsce i bardziej intuicyjne. Przy odrobinie chęci łatwo można dostosować szablon i to bawiąc się w kodach.

WordPress.org

Plusy:

– +10 punktów do wiarygodności

– To my jesteśmy właścicielami bloga.

– Jest bardzo duży wybór ładnych szablonów darmowych oraz płatnych.

– Bardzo duży wybór wtyczek, które potrafią zmienić blog np. w sklep. Jest też sporo płatnych rozwiązań, ale w wersjach darmowych też można wybrzydzać.

– Zarabianie na dowolnych reklamach.

– Zarabianie dzięki sieciom afiliacyjnym.

– Dostęp do wszystkich kodów.

– Dostosowanie linków wedle uznania.

– Instalacja dowolnego szablonu jest bardzo prosta.

– Dużo możliwości w budowaniu SEO.

– Podpięcie Google Analytics bez grzebania w kodach.

– Łatwe udostępnienie bloga innym po przez przypisani im rożnych funkcji.

Minusy:

– Trzeba dla bloga wykupić hosting, czyli tak na prawdę miejsce na czyimś serwerze.

– Trudno się połapać w menu WordPressa.

– Jeżeli chcemy zmienić szablon poza tym, co oferuje w opcjach musimy poznać kilka języków kodowania.

– Sami musimy aktualizować WordPress oraz wtyczki.

– Sami też musimy robić kopie zapasowe.

– SEO zależy tylko od nas.

 

 

 

 

 

 

 

 

Podsumowanie

Osobiście, z perspektywy czasu jestem za opcją płatną. Daje znacznie więcej możliwości i zabawy, ale… Gdzie założyć blog? Jeżeli to początek i nie mamy jeszcze jasnego planu na blog, lepiej wybrać wersję darmową. Dla mnie Blogger zwycięża. Jeżeli jednak blog jest przy okazji jakiegoś biznesu tylko wersja płatna.